Πέμπτη 9 Μαρτίου 2023

Ανάλυση σεναρίου ταινίας μικρού μήκους

 Ανάλυση σεναρίου ταινίας μικρού μήκους

το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας και η ‘Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδας” διοργάνωσαν με μεγάλη επιτυχία διήμερο Εργαστήριο Σεναρίου με θέμα : «Ανάλυση σεναρίου ταινίας μικρού μήκους»
Ο Αλέξανδρος Κακαβάς αναφέρθηκε στα προβλήματα σε ό, τι αφορά το σενάριο στην Ελλάδα
Συντονιστής στο σεμινάριο ήταν ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, σεναριογράφος και δάσκαλος σεναρίου.

Εκπληκτικός δάσκαλος συντόνισε με επιτυχία το διήμερο σεμινάριο.

Οι νέοι ,στην πλειοψηφία, σπουδαστές άκουσαν ένα σενάριο, που ξεχώρισε η επιτροπή μέσα σε άλλα 20.

Μια προσπάθεια προσέγγισης του σεναρίου:

« Μια οικογένεια σε ένα minimal σαλόνι με μια πληκτική ταπετσαρία.

Ο πατέρας με σκούρο κοστούμι όρθιος μιλά στο κινητό και ρίχνει ματιές στην τηλεόραση.

Η μητέρα με βραδινό φόρεμα βάφεται μπροστά στον καθρέφτη και ρίχνει και αυτή ματιές στην τηλεόραση.

Ο γιος χοντρούλης με γυαλιά βλέπει αποβλακωμένος τηλεόραση.

Και ένα οκτάχρονο χαριτωμένο κοριτσάκι  σε μια γωνιά  παίζει με ένα μουσικό κουτί σε ένα κουκλόσπιτο.

Κανείς δε δίνει σημασία στον άλλο. Ξαφνικά διαταράσσεται η ισορροπία και όλοι ενοχλημένοι βλέπουν τη μικρή. Οι κινήσεις της μικρής στο κουκλόσπιτο επηρεάζουν το χώρο. Απειλούν να της πάρουν το μουσικό κουτί και αρχίζει η καταστροφή

Ο τοίχος σπάει την τηλεόραση. Στο τέλος γκρεμίζεται το σπίτι και βγαίνει μόνο η μικρή έξω».

Ο μικρόκοσμος του κουκλόσπιτου αναπαριστά τον κόσμο του σπιτιού

Προβλήματα του σεναρίου

1. Η διάρκεια

2. Η σχηματικότητα των προσώπων

3. Η κλιμάκωση της κατεδάφισης

4. Τα κλισέ που χρησιμοποιούνται. Όπως μουσικό κουτί, κινητό τηλέφωνο και μαύρο κοστούμι για «γιάπη»

5. Οι ερμηνείες που δόθηκαν για το σενάριο. ( Συμβολικές έννοιες, θρίλερ, κωμωδία)

6. Μια πρόταση για να ακούγεται  τι λένε τα πρόσωπα

7. Ένα καλύτερο ξεκίνημα

Τονίζεται ακόμη ότι η πρώτη πτώση του τοίχου ήταν πολύ γρήγορα και ο θεατής καταλαβαίνει νωρίς τί πρόκειται να γίνει.

Αναφέρθηκε ο συντονιστής της συζήτησης Νίκος Παναγιωτόπουλος για την αναγκαιότητα της «Δραματικής συνθήκης» των  «4 C»

-character  ο χαρακτήρας

-circumstance  στη συγκεκριμένη περίσταση

-choice με  την επιλογή της απόφασης

-consequence και τις συνέπειες

Ως μια Αριστοτελική σχέση αιτίου και αιτιατού.

Θα μπορούσε να μιλήσει κανείς για ένα αποτελεσματικό σενάριο.

Κάθε ιστορία έχει να πει κάτι.  Σε πρώτο επίπεδο να είναι κατανοητή . οι ιδέες έρχονται γράφοντας και να ξαναγράφει κανείς όλη την ώρα . « writing is rewriting».  Σκέψεις υπάρχουν πολλές. Τα πράγματα είναι όμως διαφορετικά στο χαρτί.

Υπάρχουν σχολές «Δημιουργικού γραψίματος» για μυθιστόρημα.  Ό χι όμως για σενάριο. Στο μυθιστόρημα ερμηνεύεις τα πρόσωπα . στον κινηματογράφο συμπεραίνεις μόνο από τις πράξεις

Θα μπορούσε κανείς να βοηθηθεί :

-βλέποντας ταινίες

- χρησιμοποιώντας τις κατακτημένες τεχνικές από παλιά ( συμπύκνωση προηγούμενης γνώσης), στο να ξεχωρίζει ένα καλό από ένα κακό σενάριο

Η τεχνική του διαλόγου.

Ο διάλογος να είναι δράση, προφορικός και ρεαλιστικός.

Είναι αδύνατο στοιχείο ο διάλογος στον κινηματογράφο . όπως η μουσική , σε αντίθεση με την εικόνα, τη φωτογραφία

Γίνεται με πολλή άσκηση όπως:

Καταγραφή χαρακτηριστικών διαλόγων Απομαγνητοφώνηση διαλόγων

Οι χαρακτήρες στον κινηματογράφο είναι σαν τους επιβάτες του τρένου: Κρατούν όσες αποσκευές χρειάζονται για το συγκεκριμένο ταξίδι.

Η ανάγκη του σεναρίου

Τα «4 R»

Revenge εκδίκηση

Redemption λύτρωση

Revelation αποκάλυψη

Reconciliation συμφιλίωση

 

 

  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου