Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2020

Περιβάλλον και Πολιτισμός στη Δράμα























































































































Περιβάλλον και Πολιτισμός
στη Δράμα

        Επαφή με τους πολιτισμούς του κόσμου μέσα από τη σχολική κοινότητα και τον κοινωνικό περίγυρο

 

Αρχαιολογικό Μουσείο της Δράμας

        Τοπική ιστορία της Δράμας 50.000 χρόνια π. Χ. μέχρι και τα νεότερα χρόνια.

 

        Αρχιτεκτονική-τείχη

        Παιδεία

        Εκκλησία

        Χώροι αναψυχής

        Σπήλαιο- χιονοδρομικό κέντρο-δάση-φαράγγι

        Ιερό Διονύσου  Καλής Βρύσης από τα τέλη του 4ου αιώνα.

 

Πολιτιστικό πρόγραμμα σε σχέση με το Περιβάλλον

Προσέγγιση με το λεξιλόγιο των πέντε καλλιτεχνικών γλωσσών

 

Εικαστικά, θέατρο, χορός, μουσική , φωτογραφία -βίντεο

 

Προσέγγιση ιστορικής μνήμης

  1. Η καλλιτεχνική προσέγγιση

α) η λογοτεχνία

β) τα εικαστικά

γ) το θέατρο

δ) ο κινηματογράφος

ε) η μουσική

στ) τα κόμικς

 

  1. Ο κύκλος των καθιερωμένων εορτών:

Επέτειος 25ης Μαρτίου

 

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ

        Η έννοια του σχεδίου εργασίας ( project)-Μεθοδολογική προσέγγιση

        Λίστα θεμάτων και παραδειγματικές αναλύσεις ανά θεματική ενότητα

  1. ΛΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  2. Η ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
  3. ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
  4. ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ-ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
  5. Η ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
  6. ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ-ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ  ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ

Πολιτιστική ταυτότητα του σχολείου

      ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΘΙΕΡΩΣΗΣ ΕΝΟΣ ΕΤΗΣΙΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

  1. ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  2. ΤΟ ΟΙΚΙΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  3. ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΜΝΗΜΗ
  4. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ
  5. ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΜΟΙ
  6. ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ-ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
  7. ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
  8. Ο ΛΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

 

Σχολείο πρωτογενές εργαστήρι  έρευνας, καταγραφής και συστηματοποίηση ς του συνολικού ελληνικού πολιτιστικού περιβάλλοντος και των  παραδόσεων του

Το μαθητικό έντυπο

Δυνατότητες μαθητών

        Παρατηρούν, ερευνούν, αναζητούν και συνθέτουν υλικό

        Γράφουν, φωτογραφίζουν, σχεδιάζουν

        Παίρνουν συνεντεύξεις, συναντούν ανθρώπους τέχνης, πολιτικής του μόχθου

        Δραστηριοποιούνται στην κοινότητα, στο περιβάλλον

        Κάνουν προτάσεις, ασκούν κριτική

Είναι βήμα για να μιλήσουν:

Μαθητές

Γονείς

εκπαιδευτικοί

Δραστηριότητες

Συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια, έρευνα πηγών, επισκέψεις, φωτογραφήσεις

συγγραφή άρθρων, ρεπορτάζ, προσωπικές λογοτεχνικές δημιουργίες-επιλογή επίκαιρου υλικού και παρουσίαση

Αισθητική: ζητούμενο η «οικονομία»

Η Λιτότητα, χρησιμοποίηση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον, ευρηματικότητα

Σκίτσα παιδιών  και όχι από το Internet. Πρωτοτυπία, ειλικρίνεια, ευαισθησία, ποιότητα του προβληματισμού

Δρόμοι γεύσης και πολιτισμού

        Έθιμα και λαογραφικά στοιχεία για τη διατροφή

        Διατροφή: ιστορία και τέχνη

        Διατροφή και λογοτεχνία

        Διατροφή στον κύκλο του χρόνου και κύκλο ζωής

        Διατροφικές συνήθειες και γεωγραφική θέση

        Διατροφικές συνήθειες νέων σήμερα.

        Δραστηριότητες: αναβίωση εθίμων-επίσκεψη αρχαιολογικών, λαογραφικών μουσείων-ερωτηματολόγιο-συγκρίσεις με άλλες χώρες-δημιουργία αφίσας-χάρτης περιοχών. DVD, ιστοσελίδα

(κρασί, αμπελουργία, ελιά)

Εργαστήρια

        Εργαστήρι  Δημιουργικής Γραφής (διαγωνισμός διηγήματος, λέσχες)

        Θεατρικό εργαστήρι (καλλιτεχνικοί αγώνες)

        Μουσικό εργαστήρι (ημέρα μουσικής, αγώνες)

        Εικαστικό εργαστήρι (καλλιτεχνικοί αγώνες)

        Εργαστήρι παραδοσιακού χορού

χορός

Ανάπτυξη έκφρασης, μύηση ομάδας στο δημοτικό τραγούδι, στην κινητική πολυμορφία.

 

Ασκήσεις ομάδας, έθιμα, τραγούδια, παραδοσιακή ενδυμασία, μουσικά όργανα, αυτοσχεδιασμοί.

 

Παιχνίδια εμπιστοσύνης και συνεργασίας. Ασκήσεις ισορροπίας και πειθαρχίας Διδασκαλία χορού

 

Προετοιμάζοντας θεατρική παράσταση

        Κριτήρια επιλογής του έργου:

ανταπόκριση στον ψυχισμό των παιδιών

Στις δυνατότητες των παιδιών. Πολυπρόσωπα. Καλό είναι να επιλέγονται έργα με μουσική και χορό ( για αξιοποίηση κλίσεων και δεξιοτήτων).

Αξιοποίηση τοπικής παράδοσης. Συνδυασμός με ερευνητική δουλειά (παραδόσεις, έθιμα, τραγούδια, χοροί, μοιρολόγια).

        Διανομή ρόλων

        Μύηση στην μιμητική πράξη

        Ανάγνωση κειμένου

        Σκηνικά και κοστούμια ( μαθητική παράσταση εκ των ενόντων, για λόγους περιβαλλοντικού, αλλά και αισθητικούς. Ευρηματικότητα και στη χρησιμοποίηση των υλικών.

Αποφυγή φλύαρων σκηνικών που βαραίνουν οπτικά την σκηνή. Ζωγραφική παιδιών, συμβολικά αντικείμενα. (κλαριά για δάσος-καρέκλα με κόκκινο, θρόνος-πινακίδα, πανδοχείο- λουρίδες πανί, κίονες-σκαλωσιά οικοδομής, για ύψος σε κτίριο-κόκκινο πανί για χαλί.

Ευρηματικότητα στην αλλαγή σκηνικών. Φωτισμός (ζελατίνες, μεταλλικό χωνί) –κοστούμια: αντικατάσταση κοστουμιού με συμβολικό στοιχείο.

 

 

Δρώμενα της Δράμας

Διήμερη εκδρομή στη Δράμα…..Δρώμενα..Διονυσιακή Λατρεία

στα χωριά (Καλή Βρύση, Μοναστηράκι κ.α)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου